Zelení: Zimní primátor Svoboda a ředitel dopravního podniku Dvořák se mýlí, letiště i Kladno potřebují vlak

V posledních dnech se v médiích objevily názory primátora Prahy Bohuslava Svobody a generálního ředitele Dopravního podniku hl. m. Prahy Martina Dvořáka, kteří hovoří o plánu na výstavbu tramvajové trati na letiště v Ruzyni. Tramvaj může být doplňkem, nikoli však alternativou vlakovému spojení. Jak z hlediska nákladů, tak praktické využitelnosti nového spojení, je vlak jedinou rozumnou alternativou spojení se Středočeským krajem. Pouze ten totiž vedle dopravní obsluhy letiště nabídne spojení Prahy s Kladnem a dalšími městy ve Středočeském kraji. Každý den mezi Prahou a Kladnem cestuje více jak 20 000 osob a z tohoto pohledu jde o suverénně nejsilnější dopravní proud v celé České republice.

Tisková zpráva Strany zelených v Praze ze dne 13. ledna 2011

Předsedkyně pražských zelených Petra Kolínská k tomu říká: „Není sporu, že letiště by mělo být propojené s centrem Prahy kolejovou dopravou. Je třeba zvážit náklady na stavbu trati i její provoz, a také využitelnost spoje pro další obyvatele Prahy a středních Čech. Z tohoto srovnání vychází nejhůře metro, které je velmi drahé a přitom bude sloužit prakticky jen pro dopravu na letiště. Význam tramvaje je zcela sporný. Středočechům nepomůže, dopravní zátěž Prahy 6 plynoucí z každodenního cestování Kladeňáků do hlavního města a zpět domů, nesníží. Letiště i Kladno dokáže za přijatelné náklady obsloužit jedině železnice. Prioritou je také rychlost a kvalita cestování. Lidé pro cestování mezi městy a na letiště využijí spíše rychlejší vlak s toaletou a dostatkem místa na zavazadla. Praha 6 potřebuje přednostně tramvajové propojení se Suchdolem a s Prahou 8.“

„Současná rada nemá mandát na to, aby kvůli neznalosti nebo pod tlakem lobbistických skupin radikálně překreslovala projekty, o kterých se mezi odborníky diskutuje už řadu let. Zimní primátor Svoboda by měl se zásadními kroky vyčkat do doby, kdy Ústavní soud zruší či potvrdí výsledek zmanipulovaných komunálních voleb v Praze,“ konstatoval člen pražského vedení Strany zelených Petr Vilgus.

„Největší město středočeského kraje, sedmdesátitisícové Kladno je s Prahou propojeno rozpadající se jednokolejkou. Naproti tomu Benešov, Beroun či Kolín spojují s Prahou vlaky „S“ i expresní trati. Kladeňákům nezbývá, než se do Prahy prokousávat zácpami po Evropské, ať už sedí v autě či autobusu. Trať z Kladna je klíčová i pro kvalitu života v Praze 6 a v centru Prahy, znečišťující automobily popojíždějící krokem v zácpách musí nahradit životnímu prostředí příznivější elektrifikovaná trať,“ dodává někdejší radní zelených Petr Štěpánek.

„Obnova trati Praha – Kladno s odbočkou na letiště v Ruzyni je jednou z nejvýznamnějších plánovaných investic do železničních tratí v Česku. Nejlepší způsob financování je prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury, přes Operační program Doprava, příp. s využitím úvěru Evropské investiční banky. V této souvislosti upozorňujeme na rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 692/96/ES o hlavních směrech Společenství pro rozvoj transevropské dopravní sítě. Z toho vyplývá, že zlepšení a rozvoj vzájemného propojení letišť s ostatními dopravními sítěmi, zejména železniční sítí, lze považovat za tzv. projekt společného zájmu. Z tohoto důvodu lze očekávat kladné stanovisko Evropské komise k žádosti o financování trati Praha – Kladno z OP Doprava případně v kombinaci s fondem pro transevropské sítě TEN-T,“ dodává Kolínská.

Zdroje:

http://www.cedop.info/275/na-moderni-zeleznici-praha-%E2%80%93-kladno-se-ceka-jiz-sto-let-bude-to-ukol-pro-pristi-vladu/

http://www.praha-kladno.cz/

 

Další články z rubriky

Zelení v Praze 6 jdou do voleb s hnutím STAN

Lídrem ze Zelené bude předseda Kontrolního výboru ZMČ Prahy 6, historik Petr Palacký, který obsadí třetí místo společné kandidátky. Lídrem kandidátky bude pražský poslanec hnutí STAN a současný místostarosta pro správu majetku, hospodářskou politiku, kulturu, sport a volný čas Jan Lacina. Společným kandidátem na starostu pak bude současný předseda Kulturní komise Prahy 6, manažer v kultuře a vysokoškolský pedagog Petr Prokop, který na společné kandidátce zaujme druhou pozici.

Zajímá mě více »
Vokovice

V okolí Džbánu se v současnosti stavět nebude. Zbývá vyřešit budoucnost a minulost.

V součtu téměř deset hodin se věnovali ve čtvrtek 24. 2. 2022 osudu okolí vodní nádrže Džbán, kde firma Molepo hodlá stavět bytové domy. I díky tlaku petice Nechte Šárku dýchat iniciované Zelenými byl zamítnut návrh na pořízení změny územního plánu v lokalitě mezi vodní nádrží a Evropskou třídou. Nadále ovšem zbývá vyřešit budoucnost celého areálu a prověřit rovněž jeho problematickou minulost.

Zajímá mě více »

Nápad pro Šestku – nejasný osud úspěšného participačního projektu

Veřejností oblíbený projekt participativního rozpočtování Nápad pro Šestku, ve kterém vy sami rozhodujete, kam investovat každý rok 5 milionů korun, po čtyřech úspěšných ročnících letos pokračovat nebude. V roce 2022 má být nahrazen hlasováním v rámci škol, kde si budou žáci vylepšovat školní budovy a pozemky. Komunitní rozvoj škol vítáme, Nápad pro Šestku kvůli tomu ale končit nemusí!

Zajímá mě více »