Zelení: Zimní primátor Svoboda a ředitel dopravního podniku Dvořák se mýlí, letiště i Kladno potřebují vlak

V posledních dnech se v médiích objevily názory primátora Prahy Bohuslava Svobody a generálního ředitele Dopravního podniku hl. m. Prahy Martina Dvořáka, kteří hovoří o plánu na výstavbu tramvajové trati na letiště v Ruzyni. Tramvaj může být doplňkem, nikoli však alternativou vlakovému spojení. Jak z hlediska nákladů, tak praktické využitelnosti nového spojení, je vlak jedinou rozumnou alternativou spojení se Středočeským krajem. Pouze ten totiž vedle dopravní obsluhy letiště nabídne spojení Prahy s Kladnem a dalšími městy ve Středočeském kraji. Každý den mezi Prahou a Kladnem cestuje více jak 20 000 osob a z tohoto pohledu jde o suverénně nejsilnější dopravní proud v celé České republice.

Tisková zpráva Strany zelených v Praze ze dne 13. ledna 2011

Předsedkyně pražských zelených Petra Kolínská k tomu říká: „Není sporu, že letiště by mělo být propojené s centrem Prahy kolejovou dopravou. Je třeba zvážit náklady na stavbu trati i její provoz, a také využitelnost spoje pro další obyvatele Prahy a středních Čech. Z tohoto srovnání vychází nejhůře metro, které je velmi drahé a přitom bude sloužit prakticky jen pro dopravu na letiště. Význam tramvaje je zcela sporný. Středočechům nepomůže, dopravní zátěž Prahy 6 plynoucí z každodenního cestování Kladeňáků do hlavního města a zpět domů, nesníží. Letiště i Kladno dokáže za přijatelné náklady obsloužit jedině železnice. Prioritou je také rychlost a kvalita cestování. Lidé pro cestování mezi městy a na letiště využijí spíše rychlejší vlak s toaletou a dostatkem místa na zavazadla. Praha 6 potřebuje přednostně tramvajové propojení se Suchdolem a s Prahou 8.“

„Současná rada nemá mandát na to, aby kvůli neznalosti nebo pod tlakem lobbistických skupin radikálně překreslovala projekty, o kterých se mezi odborníky diskutuje už řadu let. Zimní primátor Svoboda by měl se zásadními kroky vyčkat do doby, kdy Ústavní soud zruší či potvrdí výsledek zmanipulovaných komunálních voleb v Praze,“ konstatoval člen pražského vedení Strany zelených Petr Vilgus.

„Největší město středočeského kraje, sedmdesátitisícové Kladno je s Prahou propojeno rozpadající se jednokolejkou. Naproti tomu Benešov, Beroun či Kolín spojují s Prahou vlaky „S“ i expresní trati. Kladeňákům nezbývá, než se do Prahy prokousávat zácpami po Evropské, ať už sedí v autě či autobusu. Trať z Kladna je klíčová i pro kvalitu života v Praze 6 a v centru Prahy, znečišťující automobily popojíždějící krokem v zácpách musí nahradit životnímu prostředí příznivější elektrifikovaná trať,“ dodává někdejší radní zelených Petr Štěpánek.

„Obnova trati Praha – Kladno s odbočkou na letiště v Ruzyni je jednou z nejvýznamnějších plánovaných investic do železničních tratí v Česku. Nejlepší způsob financování je prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury, přes Operační program Doprava, příp. s využitím úvěru Evropské investiční banky. V této souvislosti upozorňujeme na rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 692/96/ES o hlavních směrech Společenství pro rozvoj transevropské dopravní sítě. Z toho vyplývá, že zlepšení a rozvoj vzájemného propojení letišť s ostatními dopravními sítěmi, zejména železniční sítí, lze považovat za tzv. projekt společného zájmu. Z tohoto důvodu lze očekávat kladné stanovisko Evropské komise k žádosti o financování trati Praha – Kladno z OP Doprava případně v kombinaci s fondem pro transevropské sítě TEN-T,“ dodává Kolínská.

Zdroje:

http://www.cedop.info/275/na-moderni-zeleznici-praha-%E2%80%93-kladno-se-ceka-jiz-sto-let-bude-to-ukol-pro-pristi-vladu/

http://www.praha-kladno.cz/

 

Další články z rubriky

Dvanáctipatrové věžáky na Hradčanskou nepatří, říkají Zelení. Pražský hrad jako dominanta stačí.

Vznik bloků husté zástavby včetně dvou dvanáctipatrových věžáků v oblasti Hradčanské navrhuje podkladová studie pro změnu územního plánu, kterou bude 12. května 2020 projednávat magistrátní Výbor pro územní rozvoj. Předpokládá se, že nová výstavba přivede do lokality mezi třídou Milady Horákové a stávajícím nádražím Praha-Dejvice na osm tisíc zaměstnanců v kancelářích.

Zajímá mě více »