Z pěti vyzvaných ateliérů vybrala pětičlenná porota v čele s respektovaným krajinářským architektem Tillem Rehwaldtem tým architekta Petra Pelčáka a krajinářské architektky Evy Wagnerové.
„Vítězný návrh je nejpropracovanější a nejcitlivější z hlediska jedinečnosti krajiny Trojské kotliny. Projekt podporuje proměnlivost krajiny a zároveň přirozeně řeší volný průtok vody při povodních,“ hodnotí výběr ředitel IPR Praha a člen poroty Petr Hlaváček.
Rozšíření stávající čistírny odpadních vod se projektuje již několik let. Nabízí příležitost upravit největší pražský ostrov tak, aby odpovídal svému významu ve městě. Workshop ukázal, že z hlediska stávajících povolení je nepřekročitelnou podmínkou zastřešení plánované vodní linky „zelenou střechou“. Vítězný tým ji navrhuje upravit jako volnou plochu se suchomilným stepním trávníkem, který může poskytnout útočiště vzácným druhům rostlin a živočichů, kteří sídlí v okolí řeky.
Návrh počítá se zcela novými prvky. Patří mezi ně například nová lávka, která by překlenula Vltavu z ostrova přímo k jižnímu vstupu do ZOO. Projekt obsahuje také dopravní řešení celé lokality. Měla by se zvýšit propojenost a prostupnost území pro chodce a cyklisty.
Důležitou součástí zadání bylo i navržení řešení zvýšeného průtoku při povodních, na který má nová vodní linka negativní vliv. Vítězný tým proto navrhuje nové rameno vedoucí napříč ostrovem. To pomáhá přirozeným způsobem odvést vodu do koryta pod jezem.
Na celý proces soutěže od sběru podnětů od občanů po výběr vítězného návrhu dohlížela zastupitelka Karolína Brabcová, která nyní komentuje výsledek:
„Vítám přístup IPR Praha jako velmi vstřícný a otevřený názorům odborníků, městských částí i občanů. Na výsledném návrhu týmu achitekta Petra Pelčáka je kladným krokem zejména návrh přes Císařský ostrov propojit tramvajovou tratí Podbabu a Tróju, tedy Prahu 6 a Prahu 8 tak, jak jsme v v programovém prohlášení slíbili občanům Prahy 6. Tramvají by pak bylo možné dojet i do Zoologické zahrady. Celý workshop totiž ukázal zejména na velké riziko zahlcení automobilovou dopravou ostatní území kolem Císařského ostrova, a to z aut přijíždějících hlavně do ZOO. V současné chvíli trpí automobilovými návštěvníky zejména Trója a je nutné, aby existovaly další možnosti, jak se do zoologické zahrady dostat.
Důraz tedy bude kladen i na další alternativní způsoby dopravy jako je cyklodoprava, elektrobus a elektrovláček, které propojí Císařský ostrov s okolními městskými částmi.
Současně velmi doufám, že jak Nová vodní linka Čistírny odpadních vod, tak rekonstrukce té stávající zajistí bezzápachový provoz a nová moderní čistírna nebude do okolí šířit ten hrozný zápach, který se rok od roku zhoršuje a zamořuje většinu Bubenče, Dejvic i Podbaby.“
Další informace: