pexels-photo-6364359

Pomůže starostovi Prahy 6 ve volební kampani deset videí za čtvrt milionu z rozpočtu městské části? Vyzýváme ke zrušení zakázky.

Městská část Praha 6 objednala 21. 1. 2021 deset videorozhovorů starosty Prahy 6 Ondřeje Koláře (TOP 09) s vybranými velvyslanci. Zakázku za 225 250 Kč získala za nestandardních okolností firma starostova spolustraníka. Zelení upozorňují, že se může jednat o zákonem zapovězenou individuální kampaň před parlamentními volbami, kde starosta Prahy 6 kandiduje. Starosta Kolář má na pražské kandidátce koalice SPOLU (ODS, KDU-ČSL a TOP 09) obtížně volitelné deváté místo, aby získal poslanecký post, bude nejspíš potřebovat překročit pořadí pomocí kroužkování. Zvýraznění viditelnosti pomocí videospotů hrazených z rozpočtu městské části tak může v předvolebním roce přijít vhod. Jejich tématem mají být rozhovory starosty s velvyslanci a prohlídka vil na území Prahy 6, v nichž velvyslanectví sídlí.

Přesně takový postup nicméně volební zákon zakazuje. Ten totiž upravuje způsob, jakým se mohou zastupitelé a radní měst a krajů, kteří kandidují ve volbách, prezentovat v komunikačních médiích obcí a krajů. Za odlišující kritérium lze dle Ústavního soudu považovat použití prostředků, které jiný občan použít nemůže a které by dodávaly vystupování činitele punc oficiality (odůvodněním, proč má starosta videa moderovat má být dle úřednice protokol – poznámka 1). Použití těchto videí před volbami bude nejspíš bráno jako volební propagace, která je v médiích radnice zakázána (viz komentáře na webu Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí, odkaz 1, odkaz 2).

Dodavatelem videí za 225 250 Kč je firma WILKOM s.r.o., jejímž majitelem je podle veřejně dostupných zdrojů člen TOP 09 Praha 6. Odnož firmy vystupující pod značkou Videoedit.cz přitom začala svou činnost 18. 9. 2020 nákupem první techniky a v referencích na webu má jediné video.

Firma nebyla vybrána v otevřeném výběrovém řízení přes nástroj elektronického tržiště Prahy 6, ale na základě výjimky starosty a tajemníka úřadu po přímém oslovení několika dodavatelů, kdy ze čtyř oslovených firem nabídku podaly pouze dvě. Nestandardní byla totiž i lhůta na podání nabídek, která začínala krátce před Vánoci a končila druhý pracovní den nového roku (úterý 5. 1. 2021).

“Zakázka obsahuje smrtící koktejl několika toxických přísad: člena kandidátky do sněmovních voleb v hlavní roli, propagaci ambasád za veřejné peníze bez jejich příspěvku, firmu spolustraníka jako dodavatele, slabé výběrové řízení, termín pro odevzdání nabídek přes Vánoce. Za Zelené proto žádáme o zrušení předmětné objednávky, z jejího plnění bude místo pozitivního PR pouze ostuda pro starostu, Prahu 6 i samotné ambasády.” říká Pavel Weber, zastupitel Prahy 6 a člen Výboru pro otevřenost, média a participaci.

Už jednou měl přitom s vlastním PR starosta problém, kdy si zaplatil z obecních peněz profilový rozhovor v časopise Playboy. Stejně tak Prahou 6 ještě rezonují plagiáty právních posudků, které rovněž patří do gesce starosty.

Kontakty:

Pavel Weber, 775 317 548, pavel.weber@zeleni.cz

Další články z rubriky

Nápad pro Šestku – nejasný osud úspěšného participačního projektu

Veřejností oblíbený projekt participativního rozpočtování Nápad pro Šestku, ve kterém vy sami rozhodujete, kam investovat každý rok 5 milionů korun, po čtyřech úspěšných ročnících letos pokračovat nebude. V roce 2022 má být nahrazen hlasováním v rámci škol, kde si budou žáci vylepšovat školní budovy a pozemky. Komunitní rozvoj škol vítáme, Nápad pro Šestku kvůli tomu ale končit nemusí!

Zajímá mě více »