Tisková zpráva Strany zelených na Praze 6 ze dne 25. 6. 2013
Na Vítězném náměstí se v současné době připravuje několik mamutích projektů. Chybí přitom jasná koncepce, k čemu by měl prostor sloužit i závazná pravidla pro charakter zástavby.
„Vlastníci pozemků a investoři se budou vždy soustředit především na své stavby. Náměstí jako celek ale potřebuje taky koordinátora s jasnou autoritou, aby jednotlivé projekty nepřinesly náměstí víc škody než užitku. Kdo jiný, než radnice hlavního města a městské části by se měl této role ujmout?,“ ptá se zastupitelka Prahy 6 za Stranu zelených Petra Kolínská.
Jedním z vhodných nástrojů pro koordinaci projektů je podle stavebního zákona regulační plán. Ten pomáhá sladit zájmy občanů, investorů i politické reprezentace a stanovit pro všechny jasná pravidla hry.
„Především investorům by měla vyhovovat předvídatelnost místo žonglování, dohoda a stabilita místo vrchnostenského rozhodnutí a nepředvídatelných zvratů,“ říká k tomu Petra Kolínská.
Vítězné náměstí provází řada problémů, které se můžou jeho nepromyšlenou zástavbou ještě zhoršit. „Jedná se především o nevyužití prostoru náměstí a navazujících ulic, problémem je také drtivá převaha dopravy na úkor ostatních funkcí a monumentalita prostoru spojená s otázkou, jak dát náměstí lidské měřítko,“ vysvětluje architekt Štěpán Toman.
Inspirací pro Prahu 6 by podle něj mohla být proměna londýnského Trafalgarského náměstí z roku 2003. To se dříve také potýkalo s obrovským přetížením dopravou, ovšem radnice zasáhla a nechala architekta Normana Fostera, aby dopravu vyřešil nově a celkově prostor upravil. Z místa, které bylo dříve jen rušnou křižovatkou, se tak stal přitažlivý městský prostor.
Návrh na zpracování regulačního plánu a odůvodnění návrhu
Historie vizí, plánů a regulací Vítězného náměstí
Analýza dopravních problémů Vítězného náměstí
Obsah výzvy ke koncepčnímu řešení zástavby Vítězného náměstí – podepsalo 900 občanů