Dejme železnici zelenou

Naše severozápadní část Prahy má několik nelichotivých "nej". Je zcela bez záchytných parkovišť a je bez rychlého kolejového spojení s kladenskou aglomerací. Výsledek zažíváme každý den - Praha 6 je zahlcena dopravou.

Zatímco od Kralup nad Vltavou, Nymburka, Kolína, Benešova a Berouna vedou do centra dvoukolejné elektrizované tratě, ve směru od největšího města středočeského kraje Kladna a jeho okolí je pouze jednokolejka pro motoráky. Stejně neradostný z hlediska veřejné dopravy je i pohled na obsluhu mezinárodního letiště.

„Modernizace trati Praha – Kladno s odbočkou na letiště proto může zásadně přispět ke snížení automobilové a autobusové zátěže Prahy 6. Kromě rychlého a komfortního spojení totiž nabídne i přes tisíc nových míst na záchytných parkovištích po celé délce trasy,“ představuje význam projektu místostarostka Petra Kolínská.

Z Kladenska, největší středočeské aglomerace, denně do Prahy dojíždí 20 tisíc lidí. Většina z nich jede pod našimi okny po Evropské a Patočkově ulicí, ušetřena není ani Libocká, Střešovická, Svatovítská.

V minulosti bylo pro spojení s letištěm upřednostňováno metro. Železnice však ve srovnání s metrem nabízí větší komfort a celkově toho dokáže více:

  • Obslouží Kladensko přímým spojením s centrem Prahy – v ostatních příměstských linkách používá denně vlak okolo 15-20 tisíc cestujících.
  • Letištním klientům nabízí cestování v 1. třídě, více míst pro zavazadla a více míst k sezení.
  • Metro si musí z velké části financovat město, železnici financuje stát. Město musí koncentrovat síly na výstavbu metra linky D.
  • Většina evropských metropolí je s letištěm propojena železničním spojením.

Modernizace znamená elektrifikaci a zdvoukolejnění trati, na které budou provozovány moderní příměstské vlaky bez nákladní dopravy. Cestovní rychlost ve městě bude okolo 60 km/hod. Celý projekt bude muset splnit nejpřísnější hlukové limity a prokázat celkovou ohleduplnost k životnímu prostředí.

Proč považuje radnice Prahy 6 za nejvhodnější realizovat úsek Dejvice – Veleslaví v podpovrchovém provedení?

Investor plánuje povrchovou variantu v těžkopádném designu 90. let min. století. Zejména vysoké protihlukové zdi a skleněné tubusy jsou pro P6 nepřijatelné.

Investor v minulosti podcenil komunikaci s majiteli dotčených nemovitostí a ti jsou připraveni se proti povrchové variantě bránit u soudu. Realizace projektu by se tak s pravděpodobností hraničící s jistotou oddálila o dlouhou řadu let.

Radnice si nechala zpracovat analýzu úzkých míst povrchové varianty. Mj. z ní vyplynulo, že povrchové řešení v okolí Proboštského dvora je možné jen buď za cenu komplikované změny projektu a územního plánu, anebo výkupu a demolic několika obytných rodinných domů.

Investor Praze 6 nedoložil, že podzemní varianta je finančně nerealizovatelná. V celkovém hodnocení efektivity jsou podle nás podceněny přínosy projektu. Pokud se budou definovat přesněji, podzemní varianta splní kritéria EU ekonomické efektivity.

Modernizovaná železnice promění Prahu 6 k lepšímu

Mýty a fakta

  • Mýtus: Vlak bude jezdit 140 km/h a stane se nepřekonatelnou bariérou v území.
  • Fakta: kolejové spojení má parametry standardní příměstské železnice. Max. rychlost vlaku v Praze bude 80 km/hodinu. Všechny dosavadní cesty přes koleje budou řešeny mimoúrovňově
  • Mýtus: jízdenka bude drahá a vlak použije jen pár turistů.
  • Fakta: jízdné bude stejné jako na všech ostatních spojích pražské integrované dopravy. Speciální tarif pro turisty je vyloučen.
  • Mýty: obsluhu letiště lépe zajistí metro nebo tramvaj.
  • Fakta: I kdyby dojelo metro až na letiště, neřeší se tím nijak doprava z kladenského regionu. Denně přitom do Prahy přijíždí z Kladenska přes 20 000 Středočechů. Metro s ohledem na dosavadní trasování nenabízí rychlé spojení do centra, má vysoké investiční a provozní náklady a není atraktivní pro turisty s objemnými zavazadly.

 

Další naše články:

Další články z rubriky

Dvanáctipatrové věžáky na Hradčanskou nepatří, říkají Zelení. Pražský hrad jako dominanta stačí.

Vznik bloků husté zástavby včetně dvou dvanáctipatrových věžáků v oblasti Hradčanské navrhuje podkladová studie pro změnu územního plánu, kterou bude 12. května 2020 projednávat magistrátní Výbor pro územní rozvoj. Předpokládá se, že nová výstavba přivede do lokality mezi třídou Milady Horákové a stávajícím nádražím Praha-Dejvice na osm tisíc zaměstnanců v kancelářích.

Zajímá mě více »

Na podzim se Praha 6 zazelená

Již 12 let v Praze 6 hájíme v zastupitelstvu veřejný zájem. Zasazujeme se o to, abyste tu mohli spokojeně žít nejen vy, ale i vaše děti. Cílem Zelených je udržitelná Praha 6, otevřená občanům a příjemná k bydlení.

Zajímá mě více »