Praha znovu řeší, jak by měla propojit město s mezinárodním letištěm. Ve hře jsou tři varianty: metro, železnice nebo tramvaj.

Autor: ihned.cz, 14.4.2011

Nejvhodnějším propojením ruzyňského letiště s centrem Prahy by byla železnice. Vyplývá to ze studie, kterou zpracoval Útvar rozvoje hlavního města (ÚRM). Ta byla ve čtvrtek představena členům výboru pro dopravu pražského zastupitelstva.

Členové výboru se následně shodli na tom, že budou železnici preferovat. Zároveň ale souhlasili s tím, aby pražský dopravní podnik prozkoumal možnost spojení letiště prostřednictvím tramvají.

Cestující nyní vozí na ruzyňské letiště autobusy od několika stanic metra. V minulých letech se uvažovalo také o tom, že by se na letiště vedlo metro, které se nyní prodlužuje ze stanice Dejvická přes Červený Vrch, Petřiny do Motola.

Metro neřeší spojení s Kladnem

Podle Marka Zděradička z ÚRM, který studii prezentoval, je ale nevýhodou metra to, že by neřešilo obsluhu přilehlého kladenského regionu. Při plánování železničního spojení se totiž počítá s tím, že by se kromě odbočky na letiště modernizovala celá trať do Kladna. Podle Zděradičky už i starší studie z roku 2001 mluvila ve prospěch železnice. „Metro by dosáhlo asi čtyřicetiprocentní efektivity ve srovnání s železnicí,“ poznamenal Zděradička.

Železniční propojení se intenzivně připravovalo především kolem roku 2008, kdy bylo podepsáno memorandum mezi ministerstvem dopravy, hejtmanem Středočeského kraje, pražským primátorem a starosty Prahy 6 a 7.

„Dokumentace (pro železniční spojení) je připravena před zahájení územního řízení,“ uvedl na výboru Pavel Mathé ze Správy železniční dopravní cesty, která projekt připravovala. Podle něj se náklady na projekt postupně kvůli požadavkům městských částí, přes které by vlaky jezdily, výrazně navýšily. Stát poté výstavbu kvůli nedostatku financí odložil.

Opoziční zastupitelé studii uvítali. „Závěr říká, že vlak je nejlepší varianta. Pojďme do ní,“ vyzval své kolegy zastupitel Tomáš Hudeček (TOP 09). Hudeček také kritizoval to, že se v minulých letech projektovaly jiné varianty propojení. Podle něj to bylo utrácení za peníze daňových poplatníků.

Dopravní podnik zkoumá tramvajovou linku

I přesto, že se zastupitelé shodli na preferování železnice, nechává si Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) zpracovat posouzení možného propojení letiště tramvají. Podle ředitele DPP Martina Dvořáka se železnice plánuje už déle než 15 let a Praha nechce dalších 15 let čekat.

„Je tady varianta tři, jejímž jsme autorem, a to prověření tramvajového propojení,“ poznamenal Dvořák.

Tramvajová trať by byla prodloužena z konečné zastávky Divoká Šárka, vést by mohla Vlastinou ulicí tak, aby sloužila také obyvatelům sídliště Dědina.

„Velkou část bychom vedli v koridoru železniční tratě, státu bychom pak koridor mohli předat zpět do užívání,“ dodal Dvořák. Posouzení propojení letiště pomocí tramvají by mohlo být hotové zhruba v polovině roku.