Ruzyňské letiště získalo významný dokument, který potřebuje k tomu, aby po letech odkladů mohlo začít stavět novou přistávací a vzletovou dráhu.

Autor: Pavel Baroch, Aktuálně.cz, 27.10.2011

Ministerstvo životního prostředí vydalo souhlasné stanovisko k posouzení vlivu nové ranveje na životní prostředí (EIA). Svůj souhlas ovšem podmínilo splněním celkem 71 podmínek. Tou nejvýznamnější je, že celé letiště bude muset být uzavřené od půlnoci do půl šesté ráno, aby letecký hluk nerušil obyvatele severozápadního okraje Prahy a středočeských obcí.

„V porovnání s jinými zeměmi nejde o nestandardní opatření. Na jiných evropských i světových mezinárodních letištích je uzavření provozu v nočních hodinách běžnou praxí,“ řekla Marta Machková z tiskového oddělení ministerstva životního prostředí.

Letiště musí kontrolovat i ovoce

Ředitelka odboru posuzování vlivů na životní prostředí Jaroslava Honová uvedla, že od roku 2005, kdy byl proces EIA zahájen, dorazilo na ministerstvo více než 3,6 tisíc vyjádření, připomínek a podnětů od obcí, úřadů, obyvatel a občanských sdružení.

„Velmi důkladně byla hodnocena každá fáze procesu posuzování vlivů záměru na životní prostředí a veřejné zdraví. Se vší důkladností bylo přistupováno ke všem obdrženým připomínkám a podkladům,“ řekla Honová.

Ministerstvo rovněž požaduje, aby Letiště Praha monitorovalo hlukovou zátěž ve svém okolí, dodržovalo příletové a odletové tratě, periodicky měřilo imise anebo kontrolovalo ovoce a další plodiny v okolí letiště.

Noční zákaz je komplikace

Mluvčí pražského letiště Michaela Lagronová uvedla, že kladné stanovisko k posouzení vlivu letiště na své okolí firma vítá. Připomněla, že opravenou verzi dokumentace EIA, jak to ministerstvo životního prostředí požadovalo, předložilo ruzyňské letiště už na konci roku 2009.

„Kladné stanovisko je pro nás pozitivní,“ řekla Aktuálně.cz Lagronová. Jako komplikaci naopak označila ministerský požadavek na úplné uzavření letiště od půlnoci do půl šesté ráno. „Počítali jsme s tím, že nějaký provoz v noci bude možný. Už teď musíme začít jednat s dopravci o úpravě letového řádu,“ konstatovala Lagronová.

Nová dráha do šesti let?

Nová ranvej na Ruzyni má stát zhruba 9 miliard korun a Letiště Praha zatím počítá s tím, že by s její stavbou mohlo začít v polovině roku 2014. Hotová by mohla být na konci roku 2016 nebo začátkem roku 2017.

Ovšem i letiště připouští, že se tento harmonogram může změnit. Před firmou totiž stojí několik překážek, kladná EIA je jen jedním postupným cílem. Letiště ještě potřebuje územní a stavební povolení, úředně se musí vymezit nové hlukové pásmo, v němž se nemusí dodržovat zákonné limity pro hluk.

„Teď začneme připravovat dokumentaci pro územní řízení,“ řekla Aktuálně.cz mluvčí letiště Lagronová. Tím v současnosti nejzásadnějším problémem ovšem je chybějící územní plán v této části hlavního města. Zkraje letošního roku totiž Nejvyšší správní soud zrušil část takzvaných zásad územního rozvoje, které se týkaly právě nové ranveje. A bez nich nemohou úřady vydat územní ani stavební povolení.

Půjdeme až k soudu, zní ze Suchdola

Ovšem například starosta pražského Suchdola Petr Hejl, který proti letišti bojuje už roky, to vidí zcela opačně. Je přesvědčen o tom, že ministerstvo jeho obyvatelům nepomohlo.

„Ministerské stanovisko žádným způsobem nezajistilo dodržení platných hygienických limitů na obydleném území městské části Praha- Suchdol včetně areálu České zemědělské univerzity. Záměr nadále ohrožuje zdraví obyvatel a poškozuje životní prostředí,“ sdělil Aktuálně.cz Hejl, kterému vadí i to, že EIA neřeší provoz letiště po roce 2020.

Hejl dodal, že bez ohledu na několikahodinový zákaz letů v noci se nová ranvej přiblíží o 1,6 kilometru blíže k centru Prahy a zvýší počet obyvatel zasažených nadměrným hlukem, který prokazatelně škodí zdraví.

Hejl poznamenal, že si představitelé Prahy-Suchdola musí ministerské stanovisko nyní důkladně prostudovat. „Bohužel asi budeme muset nadále bránit práva našich obyvatel na přijatelné životní prostředí, na ochranu zdraví a majetku soudní cestou,“ dodal Hejl.