Pražské letiště v Ruzyni získalo první důležitý dokument k tomu, aby mohla zahájit stavbu nové přistávací dráhy.

Autor: Pavel Baroch, Aktuálně.cz, 28. 5. 2011

Pražské letiště v Ruzyni získalo první důležitý dokument k tomu, aby mohla zahájit stavbu nové přistávací dráhy.

V právě dokončené dokumentaci posuzující ekologické dopady nové dráhy na okolí (EIA) se doporučuje ministerstvu životního prostředí, aby se stavbou souhlasilo.

„Po zhodnocení všech prostorových vlivů, jevů a faktorů a na základě existujících, dodaných, vyžádaných i samostatně objednaných podkladů je realizace uvažovaného záměru akceptovatelná z hlediska vlivu na životní prostředí za předpokladu plnění všech podmínek pro fázi přípravy, výstavby a provozu uvedených v návrhu stanoviska EIA,“ uvádí se v závěru dokumentace, která má několik stovek stránek.

Mezi tyto podmínky patří třeba to, že mezi desátou večer a šestou ranní na pražském letišti přistane, nebo z něho vzlétne maximálně 40 letounů, přičemž nová dráha bude pro tuto noční dobu pro letadla uzavřená. Nová ranvej má zároveň sloužit převážně jako přistávací.

Na tahu je veřejnost a ministerstvo

Letiště Praha, která zahájení stavby nové dráhy za miliardy korun stále odkládá, uzavření dokumentace EIA přivítalo.

„Posudek je kladný, ale je to jenom dílčí krok, i když pozitivní,“ řekla Aktuálně.cz mluvčí letiště Michaela Lagronová. Teď je na tahu ministerstvo životního prostředí, které ve středu nechalo dokumentaci vyvěsit na úřední desce.

„Od čtvrtka 26. května začala běžet třicetidenní lhůta, kdy se k posudku může kdokoli písemně vyjádřit,“ řekla Aktuálně.cz mluvčí ministerstva Michaela Jendeková.

Suchdolské protesty proti hluku z letadel

Na přelomu června a července pak ministerstvo svolá veřejné projednání posudku a po vypořádání všech připomínek vydá své stanovisko k EIA.

Zásadní námitky lze očekávat hlavně od pražské čtvrti Suchdol a občanských sdružení, které s výstavbou ranveje nesouhlasí, protože se obávají nadměrného hluku z prolétajících letadel.

Chalupa: Dráze nebudu pomáhat

Do zvláštní pozice se nyní dostal ministr životního prostředí Tomáš Chalupa, který ještě jako starosta Prahy 6 výstavbu nové ranveje podporoval.

Chalupa slíbil, že dráze nebude ze své pozice nijak pomáhat. „Proces EIA je nezávislý a moje preference ho nemohou v žádném případě ovlivnit, stejně tak, jak tomu bylo například u Břevnovské radiály,“ řekl Aktuálně.cz Chalupa.

Břevnovskou radiálu, která má propojit tunel Blanka s karlovarskou dálnicí, Chalupa rovněž jako starosta šestého pražského obvodu podporoval. V únoru, když už byl Chalupa ministrem, ovšem ministerští úředníci ekologický posudek na novou autostrádu vrátili magistrátu k přepracování.

Ranveji chybí územní plán

I kdyby ministerstvo životního prostředí nakonec stavbu nové ranveje posvětilo, ruzyňské letiště v dohledné době s jeho stavbou stejně nemůže začít.

Nejvyšší správní soud totiž v únoru zrušil část takzvaných zásad územního rozvoje, které se týkaly právě nové dráhy. Zásady územního rozvoje jsou jakýmsi krajským územním plánem hlavního města.

Podle soudu pražský magistrát nedostatečně vyhodnotil dopad rozšíření provozu letiště na život desítek tisíc lidí. Soud poukázal na chybějící posouzení kumulativního efektu letiště a plánovaného městského okruhu kolem Ruzyně na životní prostředí. Dále podle něho chybí zohlednění vlivu rozšíření provozu na evropsky významnou chráněnou přírodní lokalitu – kaňon Vltavy u Sedlce.

„Zásady územního rozvoje jsou již z důvodu zásadních procesních vad v napadených částech nezákonné,“ uvedla předsedkyně senátu Milada Tomková. Na postup magistrátu si u soudu stěžovala městská část Praha-Suchdol, devět tamních obyvatel, tři ústavy Akademie věd a Česká zemědělská univerzita, která má v této čtvrti svůj kampus.