Sdružení pro podporu zeleně a ovzduší v Praze 6, které zastupuje místní obyvatele, si stěžuje na špatný stav ovzduší zaviněný objížďkou kvůli stavbě tunelu Blanka. Ta se má ovšem ještě zpomalit a téměř o polovinu původní ceny prodražit.

Obyvatelé Prahy 6 si stěžují na objížďku v ulici Myslbekova, která je způsobena výstavbou tunelového komplexu Blanka. Podle nich jsou v místě překračovány limity NO2. Zástupce obyvatel Ondřej Bojar na posledním jednání výboru dopravy žádal o přesun prostředků na dostavbu Blanky tak, aby byla stavba v této oblasti dokončena co nejdříve. Výbor ale jeho žádosti nevyhověl.

Kvůli stavbě Blanky je uzavřena část Patočkovy ulice. Řidiči, kteří vyjíždějí ze Strahovského tunelu, proto musí místo objíždět po Myslbekově ulici.
Praha má letos na výstavbu Blanky asi čtyři miliardy, což je zhruba poloviční částka než v minulých letech. Náměstek primátora Karel Březina (ČSSD) už dříve uvedl, že kvůli snížení finanční částky se stavba této části městského okruhu prodlouží. Stavba měla být původně hotova na konci roku 2012.
Protáhne se zřejmě také napojení Blanky na Strahovský tunel, kvůli kterému je v oblasti Malovanky v současnosti objížďka. Podle Bojara by na dokončení tohoto úseku v letošním roce stačila asi 1,1 miliardy korun, v rozpočtu je ale asi polovina. Podle Bojara to znamená prodloužení objížďky o další rok.
Sdružení pro podporu zeleně a ovzduší v Praze 6, které místní obyvatele zastupuje, kvůli objížďce začalo samo měřit hodnoty NO2 v ovzduší. „Ovzduší a životní prostředí v okolí Malovanky je v důsledku probíhající stavby tunelu Blanka a mimoúrovňové křižovatky Malovanka v katastrofálním stavu,“ tvrdí na svých webových stránkách sdružení. Podle Bojara jsou limity pro NO2 dlouhodobě překračovány. Navíc podle sdružení objížďku i přes zákaz využívají nákladní automobily, které vyvážejí vytěžený materiál ze stavby.
„Navrhujeme omezení rozpočtu na jiných částech stavby, které nemají takový vliv na zdraví obyvatel,“ řekl Bojar. Navrhoval ubrat finance například na výstavbu Trojského mostu nebo na technologické vybavení tunelů a tyto peníze přesunout na dostavbu napojení Strahovského tunelu. Za přesun peněz se na výboru přimlouvala i zastupitelka Prahy 6 Petra Kolínská (SZ). Členové výboru dopravy ale jejich žádosti nevyhověli.
Tunelový komplex Blanka se začal stavět v roce 2007. Stavební práce měly Prahu stát 21,2 miliardy korun, technologie další 4,5 miliardy korun. Jak ale v dnešních Otázkách Václava Moravce uvedl pražský primátor Bohuslav Svoboda cena Blanky se navýší o 10 miliard.
Nové požadavky stavitele tunelu firmy Metrostav zároveň podle něj mohou vést ke zpomalení prací na této dopravní stavbě. Skokové zvýšení ceny o více než čtvrtinu na zhruba 35 miliard korun, jde totiž podle Svobody nad rámec rozpočtových možností města. Skutečnost se ovšem taková, že cena je Metrostavem navýšena nikoli o čtvrtinu, ale o téměř pomovinu původní ceny stavby.
Praha podle Svobody ještě bude se stavitelem tunelu jednat o tom, zda je navýšení ceny oprávněné. Smlouva o stavbě tunelu Blanka nicméně nestanoví konečnou cenu zakázky. „Kdyby tyto smlouvy na začátku byly uzavírány s ohledem na všechny možné okolnosti, kdyby tam byla ta verze, kterou považuji za zásadní, že vysoutěžená cena rovná se cena konečná, s nějakou definovanou licencí, pak by to takto nevypadalo,“ řekl Svoboda.

Autor: ČTK, 6. 2. 2011