Úředníci ministerstva životního prostředí vrátili pražskému magistrátu k dopracování ekologický posudek na novou autostrádu, která má propojit tunelový komplex Blanka s karlovarskou dálnicí.

Autor: Pavel Baroch, Aktuálně.cz, 25.2.2011

Břevnovskou radiálu, jak se nová široká silnice na západě hlavního města jmenuje, přitom ještě jako starosta Prahy 6 prosazoval současný ministr životního prostředí Tomáš Chalupa.

Do posuzování vlivů staveb na okolí (EIA) sice oficiálně nemá ministr právo zasahovat, podle lidí, kteří znají zákulisí tohoto procesu, ovšem tato pravidlo prakticky všichni ministři u významných projektů porušovali.

„Jenže posouzení vlivu Břevnovské radiály na životní prostředí bylo tak špatné, se spoustou chyb a nedostatků, že to prostě nešlo schválit,“ řekl Aktuálně.cz Aleš Ohrablo ze sdružení EKO Břevnov, která se stavbou nesouhlasí, protože podle ní zhorší životní podmínky tamních obyvatel.

Mapa, kudy by měla vést Břevnovská radiála:

3794685-mapa-brevnovske-radialy

Autostráda dlouhá bezmála sedm kilometrů se má propojit vnější Pražský okruh s vnitřním Městským okruhem na křižvotce Malovanka, kde naváže na tunel Blanka.

„Břevnovská radiála je logickým pokračováním a my budeme intenzivně pracovat na tom, aby byla její stavba zahájena co nejdříve,“ řekl loni v listopadu v Pražském deníku Chalupa, podle něhož radiála pomůže snížit dopravní zátěž této části metropole.

Zahájení stavby se odkládá

Chalupova přání se ovšem jen tak nevyplní. Bez dokončeného a řádně projednaného posouzení vlivu na životní prostředí není možné stavbu, která vyjde až na 20 miliard korun, zahájit. O stavbě radiály se přitom jedná už roky.

„Vrácení dokumentace k přepracování vítáme,“ okomentoval rozhodnutí ministerstva Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat, která takový krok rovněž požadovala.

„Břevnovská radiála zřejmě není vůbec potřebná. Praha trvá na budování dalších kapacitních komunikací pro automobily bez toho, aby se zvažovaly skutečné alternativy. Město by mělo dát přednost modernizaci železniční trati na Kladno, zkvalitnění veřejné dopravy a vybudování terminálů P+R nabízejících možnost nechat auto před hranicemi města.,“ dodal Filler.

Posouzení bylo úplně špatné

Podle úředníků ministerstva životního prostředí byly v dokumentaci EIA, kterou nechal zpracovat pražský magistrát, vážné nedostatky. Úřad přitom vrací ekologický posudek už podruhé.

„V řadě případů jsou údaje obsažené v doplněné dokumentaci již neaktuální. Jde o zásadní údaje týkající se stavu životního prostředí v dotčeném území a údaje týkajících se vlivů předloženého záměru na životní prostředí a veřejné zdraví,“ uvádí se ve zdůvodnění, které má Aktuálně.cz k dispozici.

Ministerstvo zároveň požaduje důkladnější a transparentnější posouzení jednotlivých variant stavby.

Ražený, nebo hloubený tunel?

Například sdružení EKO Břevnov žádá, aby radiála – pokud už by se vůbec začala stavět – vedla Břevnovem raženým tunelem. Prosazovaná varianta ovšem počítá s levnějším hloubeným tunelem.

„Pro Břevnov by to bylo devastující,“ tvrdí Aleš Ohrablo z tamního občanského sdružení. Vysvětlil, že hluboký tunel by se hloubil jen pár metrů od oken domů. Všechna auta by musela jezdit po objížďce hustě zabydlenou čtvrtí.

Podle odpůrců stavby by Břevnovská radiála by navíc nenávratně poškodila tvář historických čtvrtí Střešovic, Břevnova, Vypichu a Bílé hory. Jedna z variant počítá s vyústěním dálničního tunelu v bezprostřední blízkosti Břevnovského kláštera.

„Ve všech ulicích v okolí radiály by zásadně zesílil automobilový provoz,“ dodalo sdružení Auto*Mat.