Kvůli tunelu Blanka bude Praha o rok či dva rozkopaná déle. Město nemá peníze

Podle plánu má být tunel Blanka otevřen v prosinci 2012, ale možný je i termín 2014. Nedostatekt peněz Prahy pomáhá Metrostavu. Ten by jen velmi obtížně stihl dokončit v již jednou odloženém termínu.
Pražané mají jednu jistotu: Rozkopanou metropolí budou muset kvůli rozestavěnému tunelu Blanka jezdil ještě nejméně dva roky, ale pravděpodobně i více než tři.

Magistrát totiž ve středu poprvé přiznal, že ani poslední termín otevření celého komplexu Blanka, stanovený na prosinec 2012, se nepodaří dodržet. A to kvůli nedostatku peněz – na Blanku totiž nemůže dát letos více než čtyři miliardy korun.

„To je částka, která nestačí abychom pokračovali tempem k otevření v roce 2012,“ připustil po jednání finančního výboru pražského zastupitelstva první náměstek pražského primátora Karel Březina (ČSSD).¨

Rozpočet na letošní rok sice bude zastupitelstvo definitivně schvalovat až v únoru (nyní hospodaří v rozpočtovém provizoriu), ale podle Březiny nelze očekávat, že by se našlo výrazně víc peněz na dopravní investice.

2012? Kdepak, 2014

Město se nyní podle něj bude snažit s Metrostavem jednat, zda „neprotáhne financování v čase“ – tedy že bude stavět částečně na dluh. Podle Březiny je ale evidentní, že i případné posečkání s platbou faktur neumožní dostavět sevrní část městského okruhu do konce příštího roku.

Podle informací HN je dokonce pravděpodobné, že celý komplex Blanka bude zprovozněn až v roce 2014, tedy tři roky po původně vysoutěženém termínu, kterým byl listopad 2011.

Metrostav zatím nechtěl prohlášení Březiny komentovat. „Čekáme až město schválí rozpočet. Z toho uvidíme jaké budou peníze i na příští rok a až z toho se dá odvodit možný termín uvedení do provozu,“ řekl mluvčí firmy František Polák.

O možné stavbě na úvěr jedná s firmami, které mu staví dálnice, i Ředitelství silnic a dálnic. Jenže většinou jde o stavby, které už jsou skoro hotovy a dokončení má stát maximálně stovky milionů korun. „U nás jde o řádově větší peníze. Pokud se na nás město s tímto obrátí, museli bychom sami asi shánět půjčku,“ uvedl Polák.

Nahrává to Metrostavu

Nedostatek peněz přitom nahrává Metrostavu. Ten sám má totiž se splněním naplánovaných termínů kvůli několika propadům tunelu problém. A již jednou zprovoznění Blanky odložil.

A i když smlouva města s Metrostavem stanoví i vysoké penále, pokud stavební firma neodvede práci včas, v tomto případě pokuta Metrostavu nehrozí. Vina za zpoždění totiž bude na straně města.

Původně přitom magistrát v rozpočtu vyčlenil na stavbu Blanky dostatek peněz. Jenže poté, co kvůli propadům stavba stála a Metrostav vyčleněné peníze nestihl prostavět, neutracené dvě miliardy město převedlo Technické správě komunikací. Ta je utratila při opravě vozovek v metropoli. A v návrhu letošního rozpočtu už tyto peníze nenašlo.

Autor: Marek Pokorný, ihned.cz, 19. 1. 2011

Další články z rubriky

Hlavní městi posunulo projekt železnice na letiště

Hlavní město souhlasilo s návrhem na zahloubení železnice v úseku mezi Dejvicemi a Veleslavínem, a zadalo proto aktualizaci územně plánovací dokumentace. Železnice na Letiště Václava Havla nejspíš povede dvěma jednokolejnými tunely pod pražskými Střešovicemi. Aby bylo možné pokračovat v projektu, je nutné upravit Zásady územního rozvoje Prahy.

Zajímá mě více »